آیا اطلاعاتی در مورد روش کار و مشخصات جک هیدرولیکی دارید؟ در ادامه قصد معرفی و اجزا و متعلقات جک هیدرولیک را همراه با یک فیلم آموزش داریم. با هیدرولیک صوفی همراه باشید.

روش کار و مشخصات جک هیدرولیکی

شافت جک هیدرولیک

یکی از مهمترین اجزا جک هیدرولیک شافت است. شافت قسمت متحرک جک میباشد که داخل سیلندر حرکت کرده و بار روی شافت قرار دارد.

جنس شافت جک هیدرولیک ck45 است، که با پوشش کروم سخت آبکاری شده، پوشش کروم سخت ضد سایش است و از زنگ زدگی شافت جلوگیری می کند.

شافت جک هیدرولیک

محاسبه نیروی جک هیدرولیک همراه با فیلم آموزشی

سیلندر یا پوسته جک هیدرولیک

یکی دیگر از قطعات جک هیدرولیک، سیلندر است. سیلندر جز ثابت جک هیدرولیک است و شافت داخل سیلندر بوسیله پیستون حرکت می کند.

این حرکت ناشی از فشار روغن است که حجم زیر پیستون را پر کرده و پیستون را حرکت می دهد. داخل سیلندر هیدرولیک پرداخت می باشد و جنس سیلندرهای هیدرولیک st52 است.

سیلندر جک هیدرولیک

گلویی جک هیدرولیک

جز دیگر جک هیدرولیک گلویی جک می باشد، که روی سیلندر بسته می شود و شافت داخل این گلویی حرکت می کند. گلویی جک عمل آببندی از قسمت سر جک را انجام می دهد و تکیه گاه شافت می باشد.

 به این صورت که پشت گلویی نسبت به سیلندر با اورینگ آببند شده و داخل گلویی نسبت به روی شافت با یوپک آببند می شود. داخل گلویی جک از رینگ های راهنمایی به نام گاید رینگ استفاده می شود، این گاید رینگ ها از سایش شافت با داخل گلویی جلوگیری می کند.

در قسمت سر گلویی به سمت بیرون جک یک رینگ لاستیکی دیگر تعبیه شده بنام گردگیر که از ورود گرد و غبار و ذرات خارجی به داخل جک جلوگیری می نماید.

گلویی جک هیدرولیک

 

پیستون جک هیدرولیک

قطعه بعدی پیستون است که روی شافت بسته می شود و داخل سیلندر حرکت می کند، و این حرکت بدلیل فشار روغن ایجاد شده زیر پیستون بوسیله پمپ است.

از نمونه آببندهای استفاده شده بر روی پیستون می توان یوپک و گاید رینگ را نام برد. گاید رینگ یا همان راهنما باعث می شود که روی پیستون با داخل سیلندر تماس نداشته باشد و یوپک ها وظیفه آببندی پیستون نسبت به سیلندر را انجام می دهند.

این نکته حائز اهمیت است زمانی که از یوپک جهت آببندی استفاده می شود، حتما لبه های یوپک به سمت حجم روغن قرار گیرد تا بوسیله فشار روغن دهانه یوپک باز شود و عمل آببندی انجام گیرد.

پیستون جک هیدرولیک

بوشن جک هیدرولیک

جهت ورود و خروج روغن به داخل جک از بوشن استفاده می شود، دسته بندی بوشن های هیدرولیک بر اساس اینچ لوله می باشد که در سایزهای مختلف نسبت به دبی پمپ و سرعت جک از بوشن هایی با سایز مناسب استفاده می شود.

جک های هیدرولیک دوطرفه دارای دو ورودی و خروجی یکی در ابتدا سیلندر و دیگری در انتهای آن می باشد که باید از دو بوشن برای این نوع جک ها استفاده نمود.

در جک های یک طرفه که حرکت یک سمت جک بوسیله نیروی بار می باشد یک بوشن روی سیلندر قرار دارد.

بوشن در جک هیدرولیک

دستگاه پرس کارتن

درپوش انتهایی در جک هیدرولیک

درپوش انتهایی جک قطعه دیگریست که در انتهای سیلندر قرار دارد و به دو صورت رزوه ای و جوشی به سیلندر اتصال می یابد.

 درپوش انتهایی در جک هیدرولیک

 

نصب سیلندر هیدرولیک

جهت نصب سیلندر هیدرولیک بر روی شاسی یا سازه از روش های زیر استفاده می شود:

  • فلنچ
  • پایه جک
  • کمربند
  • چشمی سر و ته

بهترین روش نصب استفاده از چشمی سر و ته است، البته این چشمی ها باید دارای بال جوینت یا قُرقُری باشند که حرکت ها و فشار های جانبی نسبت به شافت و سیلندر دفع گردد.